Jednakost plaća žena i muškaraca
(1) Poslodavac je dužan isplatiti jednaku plaću radnici i radniku za jednak rad ili za rad jednake vrijednosti.
(2) Jednak rad u smislu stavka 1. ovoga članka obavljaju dvije osobe različitog spola ako:
1. obavljaju isti posao u istim ili sličnim uvjetima ili bi mogle jedna drugu zamijeniti u odnosu na posao koji obavljaju
2. je rad koji jedna od njih obavlja slične naravi radu koji obavlja druga, a razlike između obavljenog posla i uvjeta pod kojima ih obavlja svaka od njih nemaju značaja u odnosu na narav posla u cijelosti ili se pojavljuju tako rijetko da ne utječu na narav posla u cijelosti.
(3) Rad jednake vrijednosti u smislu stavka 1. ovoga članka obavljaju dvije osobe različitog spola ako je rad koji jedna od njih obavlja jednake vrijednosti kao rad koji obavlja druga, uzimajući u obzir kvalifikaciju stečenu određenom razinom obrazovanja i narav posla određenu prema objektivnim kriterijima kao što su potrebna znanja, vještine, odgovornost i samostalnost te uvjeti u kojima se rad obavlja.
(4) Poštivanje pravila jednakosti rada i rada jednake vrijednosti koji obavljaju dvije osobe različitog spola odnosi se i na primitke koje radnik ostvaruje na temelju radnog odnosa u skladu s člankom 90.a ovoga Zakona.
(5) Odredba ugovora o radu, kolektivnog ugovora, pravilnika o radu ili drugoga pravnoga akta utvrđena protivno stavku 1. ovoga članka ništetna je.
(6) Poslodavac je dužan, radi ostvarivanja prava na jednakost plaća žena i muškaraca, na zahtjev radnika, radniku dostaviti podatke o kriterijima na temelju kojih je radnik koji obavlja poslove iste ili slične naravi ostvario plaću, ako takav radnik kod njega postoji.
Vijeće EU je 24.travnja 2023. godine donijelo nova pravila o transparentnosti plaća
Vijeće je donijelo nova pravila za borbu protiv diskriminacije u pogledu plaće i uklanjanje razlika u plaći na temelju roda u EU-u.
Na temelju direktive o transparentnosti plaća poduzeća iz EU-a morat će razmjenjivati informacije o tome koliko plaćaju žene i muškarce za rad jednake vrijednosti te poduzeti mjere ako razlika u plaći na temelju roda premašuje 5 %.
Nova direktiva usto uključuje odredbe o naknadi za žrtve diskriminacije u plaći i odredbe o sankcijama, uključujući novčane kazne, za poslodavce koji krše pravila.
Zašto transparentnost plaća?
Žene u EU-u u prosjeku zarađuju 13 % manje od svojih muških kolega, a razlika u plaći na temelju roda tijekom posljednjeg je desetljeća ostala gotovo ista.
Iako toj razlici doprinosi niz čimbenika, diskriminacija u pogledu plaće prepoznata je kao jedna od ključnih prepreka postizanju rodne ravnopravnosti u plaćama.
Nejednake plaće žene izlažu većem riziku od siromaštva i doprinose rodnoj razlici u mirovinama u EU-u, koja je 2018. iznosila oko 30 %.
Pristup informacijama
Prema novim pravilima poslodavci će u obavijesti o slobodnom radnom mjestu ili prije razgovora za posao tražitelje zaposlenja morati obavijestiti o početnoj plaći ili rasponu plaća za oglašena radna mjesta. Isto tako, poslodavci se neće smjeti raspitivati o prethodnim plaćama kandidata.
Nakon što dobiju posao, radnici će imati pravo od poslodavca zatražiti informacije o prosječnim platnim razredima, raščlanjene po spolu, za kategorije zaposlenika koji obavljaju jednak rad ili rad jednake vrijednosti. Imat će i pristup kriterijima koji se upotrebljavaju za određivanje plaća i povećanja plaća, a koji moraju biti objektivni i rodno neutralni.
Obveza izvješćivanja
Poduzeća s više od 250 zaposlenika morat će svake godine izvješćivati odgovarajuće nacionalno tijelo o razlici u plaći na temelju roda u svojoj organizaciji. Manje organizacije (isprva one s više od 150 zaposlenika) dužne su izvješćivati svake tri godine.
Ako izvješćivanje ukaže na razliku u plaći veću od 5 % koja se ne može opravdati objektivnim, rodno neutralnim kriterijima, poduzeća će morati provesti zajedničku procjenu plaća u suradnji s predstavnicima radnika.
Pristup pravosuđu
Na temelju nove direktive radnici koji su pretrpjeli rodnu diskriminaciju u pogledu plaće mogu dobiti naknadu, uključujući potpuni povrat zaostalih dugovanja i povezanih bonusa ili isplate u naravi.
Iako je teret dokazivanja u slučajevima diskriminacije u pogledu plaće tradicionalno bio na zaposleniku, sada je na poslodavcu da dokaže da nije prekršio pravila EU-a o jednakoj plaći i transparentnosti plaća. Sankcije za kršenja moraju biti djelotvorne, proporcionalne i odvraćati od kršenja propisa, a uključivat će novčane kazne.
Proširenje područja primjene
Intersekcijska diskriminacija (kombinacija višestrukih nejednakosti ili nepovoljnog položaja, primjerice na temelju roda, etničke pripadnosti ili spola) prvi je put uključena u područje primjene novih pravila. Direktiva sadržava i odredbe kojima se osigurava da se vodi računa o potrebama radnika s invaliditetom.
Kontekst
Pravo na jednaku plaću žena i muškaraca za jednak rad ili rad jednake vrijednosti sadržano je u članku 157. UFEU-a i Direktivi 2006/54/EZ o jednakoj plaći. Međutim, provedbu i primjenu tog načela već dugo prate izazovi. To je djelomično zato što diskriminacija u pogledu plaće često ostane neotkrivena zbog nedovoljne transparentnosti plaća, što znači da žrtve ne mogu podnijeti tužbu.
Transparentnost plaća na temelju roda jedan je od ključnih prioriteta Strategije EU-a za rodnu ravnopravnost za razdoblje 2020. – 2025., a Komisija je 4. ožujka 2021. objavila prijedlog direktive. Europski parlament i Vijeće, pod vodstvom češkog predsjedništva, postigli su politički dogovor 15. prosinca 2022. Europski parlament direktivu je donio na plenarnoj sjednici 30. ožujka 2023.
Sljedeći koraci
Direktiva o transparentnosti plaća stupit će na snagu nakon objave u Službenom listu EU-a. Države članice EU-a tada će imati do tri godine da je „prenesu” prilagodbom svojeg nacionalnog zakonodavstva kako bi u obzir uzele nova pravila.
Dvije godine nakon roka za prenošenje obveza da se svake tri godine dostavljaju informacije o plaći na temelju roda proširit će se na poduzeća koja zapošljavaju više od 100 radnika (isprva će se ta obveza izvješćivanja primjenjivati samo na poduzeća sa 150 ili više zaposlenika).